OZWEB

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Budapest tur 1

mandag 26.maj 2014

Først skulle vi finde metroen ind til centrum, det startede godt med at vi gik den forkerte vej, men med næsen i den rigtige retning lykkes det. Der var fem stationer ind til centrum, og jeg syntes det gik hurtigt med at komme derind. Det overraskede mig lidt hvor, meget metroen larmede. Der var også rigtig mange mennesker med Metroen. Det var lidt af en tur at komme op til overfladen igen, vi kom igennem flere niveauer via nogle og ofte ret stejle og lange rulletrapper.

I Metroen syntes vi at det var varmt, men det blev bestemt ikke bedre da vi kom op på overfladen igen, men med en tur i åben bus, er det måske ikke så tosset. Det gik forholdsvis let at finde busserne vi skulle køre med, men der var flere selskaber, og selv om princippet og prisen er den samme, samarbejder de ikke, man kan kun køre med det selskab man har købt billet til.

Vi kom på en åben dobbeltdækker bus, og her luftede det heldigvis lidt. Her oplever man gader og huse på en helt anden måde en hvis man bare gik på fortovet. Via hovedtelefon blev man guidet udmærket på Svensk, selvom dansk ville være at fortrække..

Billedeserien herover vises nogle få glimt af turen fra centrum og ud til Helteparken. Vil du se flere billeder fra turen kan du klikke på exstra Galleriet her.

Vi vælger at vores føreste stop skal være Helteparken stod vi af og gik en times tid rundt i parken. Pladsen blev grundlagt i anledning af tusindåret i 1896, for at fejre at ungarerne ankom til dette område tusind år tidligere. Alt omkring pladsen blev opført i den anledning, og selvom pladsen er blevet forbedret siden, har alt stadig sin oprindelse fra den gang. Inden vi fortsætter på Heltepladsen går vi en tur den tilhørende park.

City Park (byparken) er en offentlig park i Budapest tæt på byens centrum. Dens hovedindgangen er fra Heltenes plads. City Park blev et vigtigt holdepunkt for 1896 årtusindskiftet i Ungarn og blev en af de første offentlige parker i verden.  På en ø i parken finder vi slottet Vajdahunyad der er et af Budapests enestående bygninger, der blev opført ved fejringen af tusindetåret i 1896. Slottet er i dag museum for landbruget i Europa.

På pladsen ses minde graven for Ungarns døde helte. Bagved kan du se stammelederne der ledte ungarerne ind i dette territorium omkring 896. På toppen af statuen kan du se ærkeenglen Gabriel der holder den ungarske krone i sin højre hånd og det dobbelte kors i hans venstre.

Bagved kan du se to kolonner, hver med syv vigtige personligheder fra Ungarns historie. På begge sider af pladsen kan du se et museum, Museet for Fin Kunst og Kunsthallen.

Vi havde nu været her et par timer og fandt tilbage til bussens holdeplads.  Næste stop ville blive Buda slot på den anden side af Donau.

Vi blev sat af ud for Kædebroen over Donau. Herfra var der to måder at komme op til Buda slot på. En lille bjergbane hvor der var 40 - 45 minutters ventetid eller gå af nogle stier der snoede sig op af bakken, nogle steder med rigtig mange og til tider stejle trappetrin. Vel oppe fik vi en velfortjent kold øl, og nød den formidable udsig.

Buda slot har sin oprindelse i middelalderen, men op i gennem historien er det blevet jævnet med jorden flere gange og genopbygget på ny. Sidste gang under anden verdenskrig. I årerne op til midt i 1960'erne genopbyggedes dele af slottet, men mange kulturminder led alvorlig skade. Efter 2000 er man begyndt en undersøgelse af hele det gamle fæstnings område, med blandt andet mange ærkologiske udgravninger, som på en tur rundt på slottets område kan ses dele af i dag.

Dele af slottet bruges af regeringen og en af bygningerne var skarpt bevogtet. Ellers er der mindst tre museum'er. De to største museum'er vi kikkede ind i var meget store. Skulle vi få noget ud af det, skulle der afsættes mindst tre fire timer, hvilket vi ikke orkede i dag.

Vi gi ned fra slottet og fandt vores bus, som fortsatte til et gammelt forsvarsværk, men enagien var brugt op, så nu skulle vi bare tilbage til Metroen i centrum. Vi fandt vores Metrolinje 3, men da vi var gået tre etager ned, kunne vi ikke afgøre i hvilken retning vi skulle. En venlig herre kunne dog fortælle hvilen side af perrongen vi skulle vente på toget. Efter fem stationer kom vi op på gaden igen og havde mindre end 1 Km til campingpladsen. Hvem sagde lige at vi var trætte?