OZWEB

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Kiruna Sverige

Dagens etape fortsætter af Vej 93 til den Finske grænse. I Findland har vejen også nummer 93 som følges til Palojoensuu, hvor vi køre ind på E8 i nordlig retning. I Karesuando svinges over grænsen til Sverige og E45. Vi fortsætter af E45 til Svappavaara hvor vi møde E10 og holder til højre for at nå Kiruna.

Midt på formiddagen sættes kursen mod den Finske grænse, med en masse nyvasket tøj, så vi forhåbentlig kan klare os til vi kommer hjem.

Grænseovergangen Norge / Findland er der ikke meget at sige om. En formodentlig gammel toldbygning var alt hvad der var her.

 

Samisk Kaffebod

Vejen gennem Findland er der ikke meget at klage over. Vi holdet en pause på den eneste rasteplads vi mødte på turen. Her var en blanding af Samisk kaffebod og souvenirbod. Deres ”turistskrammel” kostede typisk det dobbelte eller mere, af det vi havde set de samme ting til i Norge. Det kunne værre interessant hvilken omregningskurs de benyttede, men det skiltede de ikke med.

Ved grænsen til Sverige lå der en lidt større , souvenirbutik Købmand og Benzinstation. Her var priserne mere moderate og mere på linje med det vi havde set i Norge men særligt turistpræget kan man næppe kalde det.

 

Kiruna skisports sted

Efter en pause ved grænsen gik turen videre af E45 og ved mødet med E10 drejede vi til højre af denne til Kiruna. Vi har flere gange camperet tæt på et skisportssted, hvor der havde været de faciliteter, man havde brug for. Til vores overraskelse fandtes det ikke længere. Pladsen vi havde holdt på var der dog endnu, og der holdt flere campister som havde slået sig ned her, så vi gjorde det samme, med en formidabel udsigt over Kirunas mineområde.

Kiruna Galleri 1

 

Skibakken

Hele området så ret forsømt ud, og havde sikker ligget sådan i flere år. På toppen af skibakken havde man været i gang med et støre byggeri med beton elementer, der tilsyneladende var blevet stoppet inden det var kommet rigtig i gang. Om det er en lokal finanskrise ved jeg ikke, men umiddelbart er det et stort projekt der er skudt i sænk.

Men ikke om andet så får man en fantastisk udsigt over hele Kiruna fra toppen af skibakken, herunder solnedgangen i vest. Desværre var den sidste midnatssol forsvundet en uge før, men det gør ikke oplevelsen mindre, med de gule og orangerøde farver i horisonten.

Kiruna Galleri 2

 

Kirunaminen

Kirunaminen begyndte sin egentlige produktion omkring 1900 hvor jernbanen kom til byen. Den har op i gennem årene haft sine problemer med op og ned ture. Minen har ry for at levere noget af verdens bedste jernmalm, og høre i dag til en af de største i verden. Sidst i 1990’erne mente man at man var ved at nå den maksimale dybte, hvorfra det kunne betale sig at hente malm op.

Teknologien har imidlertid givet nye muligheder for at man med tiden, måske kan nå bunden af malmåren i ca. 2000 meters dybte. Den fortsatte minedrift vil desværre skabe problemer for store dele af Kiruna by, da den vil forsvinde i undergrunden på grund af den fortsatte minedrift, inden for de næste 10 – 50 år.

Kiruna Galleri 3