OZWEB

Brugervurdering: 0 / 5

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv

Nordcapp plateauet

Denne etape ender på Nordcapp plateauet. Ruten følger E69 så langt vi kan komme.

På etapen køres igennem 5 tunneler med en sammenlagt længde på 14.976 m. I nordcapptunnelen kommer man 212 m under havoverfladen.

Pordangerfjorden

Turen op langs Porsangerfjorden starter i gråt og kedeligt vejr. Det klare dog lidt op efterhånden som vi kommer nordpå. Det bliver en god tur hvor vi holder nogle pause undervejs og nyder den lidt andresledes natur der dukker op efterhånden som vi kommer længere nordpå.  Kort før Nordcapptunnelen møde vi en flok rener, som absolut vil krydse vejen selvom der kommer en del trafik.

I Honningsvåg holder vi en god pause og får handlet lidt ind, så vi kan klare et par dage på Nordcapp.

Nordcapp Galleri 1

Campingpladser

Ca. 12 km. Fra Nordcapp drejer vi af vej Fv 171 mod Kirkeporten, for at se på de 2 campingpladser der skulle ligge her. Den første vi kommer til ser ret tom og forladt ud. Det er den dog ikke helt, men prisen for en overnatning er mere end 30% over den vi fundet frem til tidligere, og det er ikke så underligt at der ikke er andre gæster på stedet. Et par km længere fremme kommer Kirkeportens camping, prisniveauet er næsten det samme og her er der også kun ganske få gæster her.

Turistskrammel

Efter en kort betænkningstid forsætter vi mod Nordcapp. På vejen kommer der en Samerbod. Når man ser hvilke priser de tager for deres "turistskrammel" er det svært at forstå at stedet ser så nedslidt ud som det er her. Små 6 km fra Nordcapp holder vi ind på en lille rasteplads, hvorfra man kan vandre de ca. 9 km til Knivskjellodden som er øens nordligste punkt.

Nordcapp Galleri 2

Knivskjellodden

Vi vurder at vejret ikke lægger op, til den 18 km lang vandretur, da lave skyer kommer ind over fjeldet og pludselig indhyller det hele i tæt tåge. Ved midnatstid ser det kortvarigt ud som om der kan blive mulighed for midnatssol, men kort efter indhylles hele området i tæt tåge.

Nordcapp camping

Efter at have betalt 235 kr. per snude, kunne vi køre ind på Nordkapp og fik en fin plads i det vestlige hjørne af pladsen. Efter opstillingen af campingvognen gik vi en runde på området.

Barn af jorden

Lidt længere mod øst finder vi ”Barn af jorden”. Her står 7 relieffer tegnet af 7 forskellige børn, udvalgt fra forskellige steder i verden. Børenes relieffer blev forstørret og støbt i bronze, og efterfølgende sat op i en halvcirkel. Barn af jorden symboliser samarbejde, venskab, håb og glæde på tværs af alle grænser. Håbet er at monumentet skal stå i 1000 år.

For at give reliefferne en harmonisk afslutning blev monumentet tilføjet ”Mor og barn” statuen.

Nordcapp Galleri 3

Ingen midnatssol

Efter aftensmaden, gik vi en længere rundtur i området. Vejret er blevet bedre og vinden er svag og kommer nu fra øst, men den er ret kold, kun omkring 4 – 5 grader. Vi ser kortvarigt solen her kort før midnat, men en egentlig midnatssol, bliver der ikke meget af.

Nordcapp Galleri 4

Nordcappcenteret

Selve Nordcappcenter er opbygget med stor respekt for stedet. Hovedparten er gemt under jorden. Der er flere restauranter på forskellige etager, butikker og deres ejet posthus.

I en lang tunnel kan man opleve historiens vingesus og i biografen kan man se en film om årstiderne på nordcapp.

Uden for centeret ses en granit mindesten skænket af kong Oskar II fra 1873.

Nordcapp Galleri 5

Gejsvær fiskeby

Herfra kørte vi ud til den lille fiskerby Gejsvær. Det skulle være en speciel flot og barsk natur. Desværre forsvandt solen bag nogle mørke skyer undervejs. Dette gjorde at turen måske ikke helt blev den oplevelse som den kunne være blevet. Som det sidste gik turen videre til Honningsvåg. Her blev det til en lille rundtur, der afslørede at byen var lidt større end først antaget.

Nordcapp Galleri 6

Nordcapp globen

Den meste fotograferede skulptur står umiddelbart nord for centret, ”Globen” der først kom til i 1978. Set i historiens lys er den ikke ret gammel, men er nok den fleste mennesker i dag, verden over forbinder med Nordcapp.

Næste morgen vågner vi op til høj sol og blå himmel. Men.. men.. 2 -3 grader og 8 – 10 meter vind fra øst. Trods dette ses området omkring Nordkapcenteret helt andersledes og malerisk ud under fuld sol.

Nordcapp Galleri 7

Nordcapp dag 2

Her sidst på fomiddagen er der ved at være god plads  på parkeringsladsen. Det vare dog ikke længe,  løbet af få timer er der stort set fyldt op igen.

Globen indhyldes indimellem af tågeskyer og sigtbarhenden synker til nogle få meter, men på grund af den stærke blæst der er her, kommer solen hurtigt til syne igen.

Lidt længere mod vest ser vi de to "strande" hvor man kan lande, fra havet og bestige klippekanten op til Nordcapp plateauet, som var den eneste adgang til Nordcapp før 1956.

Kirkeporten

Om eftermiddagen tog vi en udflugt, først til Kirkeporten, en tur over en lille fjeldryg på ca. 100 meters højde. Stien er omkring 1 km lang og  selve Kirkeporten er en stenformation, der med lidt fantasi kan ligne en kirkeport eller kirkedør.

Nordcapp Galleri 8

Gejsvær fiskeby

Nordcapp Galleri 9

Midnatssolen

Tilbage på Nordkapp fik vi lidt aftensmad, og igen kunne det se ud som om det kunne komme til at knibe med midnatssolen, da mørke skyer trak ud over det område hvor midnatssolen skulle komme.

Men ca. 20 min i 24, kom der en solstråle frem fra skyerne. Et øjeblik efter vrimlede det med mennesker der havde gemt sig i camper og campingvogne.

Resultat blev en fin og flot midnatssol som vi nok ikke glemmer lige med det samme. Klokken blev næsten 02:00 inden vi kom i seng.