OZWEB

Brugervurdering: 5 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktiv
 
 
Invikfjorden - Trollstigen
Denne etape går fra vej 60, Olden til Lidt nord for Trollstigen vej 63.
På turen køre vi igennem 8 tunneler med en samlede længde på 10 km.

Vi følger den nordlige bred af Invikfjorden små 20 km inden turen går ind over fjeldet til Hornindalsvatnet, der er Norges dybeste sø på over 500 meter. Et teleselskab, der har udlagt kabel i søen, mener at den er godt 600 meter på det dybeste sted.Herfra går turen videre af vej 60 til Stranda ved Storfjorden hvor vi skal med en færge for at komme videre.
Fra Liabygda følges vej 650 i østgående retning. Efter ca. 10 km ændres vejen til vej 63, som nu følges nordpå til Trollstigen og Trollstigens camping. 
 
 
Sunnylvsfjorden
Fra Olden følger vi Invikfjordens nordlige side og får en utrolig flot tur, hvor solen skinner det meste af vejen. 

Vejen er forholdsvis smal, og der er ikke de store muligheder for at stoppe op for at nyde panoramaet foran os. Først ved Sunnylvsfjorden i mellem to tunneler kommer der mulighed for at holde uden gene for andre trafikanter.
 
 

Stranda

I Stranda venter vi kun ca. 10 min inden vi kommer om bord og bliver sejlet over til Liabygda. Vi følger Norddalsfjordens nordlige bred indtil vej 63 drejer af, ind over fjeldet mod Trollstigen. Igen en flot tur langs fjorden, men ringe muligheder for ophold undervejs

 

Trollstigen galleri 2

 
 
Gudbrandsjuvet
Lidt uventet dukker et vandfald op, Gudbrandsjuvet. Det er dog bygningerne vi pacere der egentlig fanger interessen i første omgang.
Der er tilsyneladende ingen skilte der gør opmærksom på attraktionen. Det er også kun lige med nød og næppe at vi kan holde ind på P pladsen, kun fordi to busser forlader pladsen, bliver der plads til os og en efterfølgende bil og campingvogn.
Gudbrandsjuvet er en ca. 5 meter bred og 20-25 meter dyb kløft som elven Valldøla presser sig igennem. Vandet har formet et system af dybe jettegryder og filurlige formationer i klippen. Vandoverfladen svare ca. til 50 % af kløftens højde.

Broer og platforme syntes jeg nok var lidt for meget, men efter hjemkomsten har jeg erfaret at hovedformålet har været at beskytte og bevare naturen i nærområdet. Med mere end 100.000 gæster om året ville naturen i området lide uoprettelig skade, men med dette, som Nordmændene kalder et mindre teknisk indgreb, vil turisterne også i fremtiden kunne se og få glæde af den unikke fauna omkring vandfaldet. Dette er således på samme grundlag, at man opføre platforme og stier ved Trollstigen.
 
 

Trollstigen

Vi er her på vejens højeste punkt ca. 870 m.o.h. inden vi om få km kommer til toppen af Trollstigen.  
Fjeldene som omkranser vejen rejser sig højt. Store Tr
olltind med sine 1788 m.o.h. og navne som Kongen, Dronningen og Bispen bekræfter det majestætiske over denne fjeldverden. Fra kanten falder Stigfossen ned mod den frodige Isterdalen, og midt heri slynger Trollstigvejen sig op over fjeldsiderne.


Trollstigen blev åbnet 31. juli 1936 af konge H.M.Haakon VII. Det havde taget 8 år at bygge vejen, og er i dag et godt eksempel på stor ingeniør- og byggekunst. Vejen har et fald på ca. 400 meter, med 11 hårnålesving og en stigning på 9 %. Vejen er bygget op på naturstensmurer og dele er hugget ind i fjeldet.


På det tidspunkt vi ankommer til Trollstigen er der massiv trafikkaos. Noget tyder på at det er anlægsarbejdet med det nye oplevelsescenter der skabte problemerne. Der er ekstremt lidt plads på den omlagte vej, og det er et under at vi kommer igennem uden skrammer.

Vi beslutter derfor at køre til campingpladsen med det samme, så må vi vende tilbage senere. Da vi vender tilbage efter aftenmaden har vi stort set det hele for os selv. Vi møder vel højes en halv snes turister på den time vi går rundt der.

 

Trollstigen galleri 4