OZWEB

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
 
Trollhættan

Fra Sävsjøn camping køres tilbage mod E45, hvoraf etapen forsættes til Trolhættan centrum og Trolhættan Camping.
 

 

Trollhættan camping

Dagen starter med fint sommervejr, en 24 – 25 grader allerede midt på formiddagen. Vi får en fin tur og mærker tydeligt at man kommer til mere civiliseret og tætter beboet område.

Vi ankommer til Trolhættan campingplads midt på eftermiddagen. Temperaturen er omkring 27 grader, men vi overraskes over en meget våd campingplads. Det havde regnet kraftigt og meget i døgnet op til vi kom. Vi finder imidlertid en lille forhøjning, hvor der er nogenlunde tørt og godt.

Trollhættan Galleri 1

 

 

Gamle sluser 

Om aftenen cykler vi en tur langs Göta elven ned til de gamle sluser. En rigtig fin tur hvor hovedsagelig følger de små stier langs elven. Til venstre ses Polhems sluse fra 1750'erne. Den blev aldrig færdigjort på grund af en alvorlig ulykke og pengemangel. 

På tilbagevej køre vi ind mod centrum og følger hovedgaden næsten helt frem til campingpladsen. Til forskel fra byerne længere nordpå, er her masse af liv og en rigtig hyggelig atsmofære.

Trollhættan Galleri 2

 

 

Kong Oscars bro

Allerede inden vi kom til Trollhättan havde vi besluttet at tage en ekstra dag her for at se vandfaldet når sluseportene blev åbnet om eftermiddagen.

En dejlig formiddag hvor solen og de 24 -25 grader blev nyt i lange drag. Over middag cyklede vi langs Göta elven til sluserne, og så et par fritidsbåde blive løftet op og ned.

Kl. 14:50 var vi på plads ved Oscarbron (Kung Oscars bro) og så vandudslip på 300.000 liter i sekundet. Vandet kommer fra Sveriges største sø, så de ar nok at tage af. 

Trollhættan Galleri 3

 

 

Olidan vandkraftværk

Efter udslippet fik vi en rundvisning i det gamle vandkraftværk Olidan der stod klar omkring 1910 med 3 turbiner, og i løbet af de næste år blev det udvidet til i alt 13 turbiner. Da vi er på besøg her, er hele anlægget taget ud af drift, for hovedeftersyn, hvilket sker med 15 års interval, der inkluder vandkanaler m.m.

I dag bruges kraftværket kun delvis, hvor man så køre med op til 7 af de gamle turbiner, alle 13 turbiner er dog fuldt funktionsdygtige, selv om de rundede 100 år i 2010.  I 1940’erne bygges en ny turbin

ehal ind i fjeldet lidt nord for den gamle, som i 1992 udvides til 3 turbiner med et samlet vandforbrug i dag på ca. 385 m³/s, hvilket betyder at der er godt 500 m³/s tilbage til det gamle Olidan kraftværk, hvilket er grunden til at det gamle kraftværk må nøjes med de 7 til 10 aktive turbiner.

Trollhættan Galleri 4

 
 

 

Kirken

På vej tilbage til campingpladsen kommer vi forbi kirken over for Oscarbroen. Vi har tidligere været forbi her, men der har været lukket hver gang.

Trollhættan Galleri 5>

 

 

Sluserne

Aftenturen går til den store sluse fra 1916  der kan tage skibe op til knap 90 m lange og 13 m brede. Vi har set et større skib på vej mod sluserne, og det vil være sjovt at se det blive sluset igennem.

Skibet LEXUS er et dansk registreret tankskib fra 2005 og bygget så lige akkurat kan være i slusen. Efter første sluse mødes et fragtskib den anden vej.  Det er meget spændende at se med hvilken akkuratesse man får skibet igennem sluserne. Inden LEXUS når igennem alle 4 sluser er det blevet mørkt.

Trollhættan Galleri 6