Drammen - Trollhättan 27. juli 2000.  
     
   
  Dette kort viser den nye rute under Oslo fjorden der blev åbnet 1. juli 2000. Der betales 50 kr. i vejafgift. Den nye vej har fået vejnavnet E23 der via en undersøisk tunnel går under Oslo-fjorden ved Djøbak. Tunnelen er 7,3 km lang og det laveste punkt er 134 meter under havet. Stigningen op og ned i tunnellen er opgivet til 7%.

 

 
   
  Informationen for Stenröets campingplads. Pladsen ligger ca. 5 km syd for Trollhättan ved vej 45. Giver rabat til DCU medlemmer.

 

 
   
  Stenröets campingplads. Selvom den ligger syd for Trollhättan ligger pladsen tæt på sluserne, som kan nås via små skovveje bag pladsen.

 

 
   
  Trollhättan : Et af Sveriges første statslige vankraftværker blev bygget i begyndelsen af 1900 tallet

 

 
   
  Trollhättan : Indskriften over kraftstationers hovedport.   
   
Trollhättan :  Man byggede først 4 turbiner, men ret hurtigt blev der udvidet med 5, og til sidst med yderlig 4 så der var 13 turbiner i drift.

 

   
  Trollhättan : Umiddelbart bag kratværket ses denne overløbstunnel. 

 

 
   
  Trollhättan : Maskinhallen med de 13 turbiner og generatorer. Den forreste turbine er ved at få et grundigt eftersyn.

 

 
   
  Trollhättan : Turbinerne er fra 1909 og virker i dag lige så godt som for 91 år siden.

 

 
   
Trollhättan : I dag producerer normalt kun 4 turbiner kraft i den gamle hal, årsagen hertil er at der ikke er vand nok, når den nye kraftstation køre på fuld kraft.

 

  Trollhättan : Kraftværket ses her fra udsigtspunktet Kopparklinten, med 4 turbiner i drift.

 

 
   
  Trollhättan : Vi står her på Oscarsbroen og ser ned på udløbet af den nye kraftstation. Den er hovedsagligt sprængt ind i klippegrunden og hver af de tre turbiner her, levere lige så meget strøm som den gamle kraftstation, som lige kan ses øverst i billedet.

 

 
   
  Trollhättan : Her ses store dele af Göta elvens oprindelig fald. Dæmningen blev bygget i forbindelse med den nye kraftstation i 1947, og satte en effektiv stopper, ikke blot for vandet, men også for den industri der siden begyndelsen af det 19 århundrede havde deres virksomhed her.

 

 
   
  Trollhättan : Et større fragt skib i sluse 2. Skibet er her hævet ca. 16 meter op. 

 

 
   
  Trollhättan : Skibet er på vej ind i sluse 3. Som det ses er der ikke meget plads at give af.

 

 
   
  Trollhättan : Et lidt mindre skib er ved at være inde i sluse 2.

 

 
   
  Trollhättan : Sluseporten er lukket og fyldes nu med vand.

 

 
   
  Trollhättan : Fragtskibene har første prioritet, så småbådene må vente til der er plads til dem, her i sluse 1.

 

 
   
  Trollhättan : Fragtskibet er på vej ind i sluse 3.
 
   
  Trollhättan : Fredag aften kl. 22:30. Vi står midt på Oscarsbroen og venter på det belyste aften udslip over Trollhättan faldet.

 

 
   
  Trollhättan : Udsigt over udløbet fra den nye kraftstation.

 

 
   
  Trollhättan : kl. nærmere sig 23:00 og der er kommet lys på rurinerne.

 

 
   
  Trollhättan : Et par turister på Oscarsbroen.

 

 
   
  Trollhättan : Projektørerne er blevet tændt og vandet er på vej.

 

 
   
  Trollhättan : Åbningen af sluserne er afpasset så vandet mødes ved ruinerne.

 

 
   
  Trollhättan : Der kommer rigtig meget vand nu.

 

 
   
  Trollhättan : Vandet kommer nu hurtigt mod broen, og nu kommer der også vand fra kraftværkets overløbstunnel.

 

 
   
  Trollhättan : Vandet kommer nu næsten som en flodbølge, med ca. 300.000 liter i sekundet.

 

 
   
Trollhättan : Det er ved at værre slut, sluseportene er lukket. 

 

  Trollhättan : 28. juli 2000.  
   
  Trollhättan : SAAB museet er indrette i gamle fabrikshaller, hvor der blev bygget lokomotiver til jernbanen.

 

 
   
  Trollhättan : SAAB har her en flot udstilling, hvor også et enkelt fly har sneget sig ind.

 

 
   
  Trollhättan : Udstillingshallen lidt fra oven.

 

 
   
  Trollhättan : En af de serieproducerede biler der på testbane kørte 100.000 kilometer ud i et stræk med en gennemsnitshastighed omkring 200 km/t.

 

 
   
  Trollhättan : SAAB's  9-5 model, primært fremstillet til det amerikanske marked. I Danmark vil prisen for denne model ligge i omegnen af 500.000 Kr.

 

 
   
  Trollhättan : Umiddelbart ved siden af SAAB museet, findes et oplevelses center, hvor publikum kan deltage ganske aktivt.

 

 
   
  Trollhättan : I en del af oplevelses centeret vises lokomotiver der blev bygget i Trollhättan. Her et næsten 100 år gammelt damplokomotiv, der er tilbage i de haller hvor det så dagens lys for første gang.

 

 
   
Trollhättan :  Modellen viser dele af Trollhättanfaldet omkring 1920 -1930.

 

  Trollhättan : 29. juli 2000.  
   
  Trollhättan : Dæmning og sluseport ved det øverste af Trollhättan faldet.

 

 
   
  Trollhättan : Fra dæmningen ses her ned mod Oscarsbroen. Højdeforskellen er 32 meter.

 

 
   
  Trollhättan : Ved Oscarsbroen ses resterne af den første sluse i Trollhättan som stod færdig først i 1800 tallet.

 

 
   
  Trollhättan : Oscarsbroen over Trollhättan faldet.

 

 
   
  Trollhättan : Faldet ender ved den nye kraftstations afløbskanaler. 

 

 
   
  Trollhättan : Ruinerne af fortidens industri, der måtte flytte da dæmningen blev bygget.

 

 
   
  Trollhättan : Kl. er 15:00 og vi venter på åbningen af sluserne.

 

 
   
  Trollhättan : Nu sker der noget.

 

 
   
  Trollhättan : Øverste sluse er åbnet.

 

 
   
  Trollhättan : Næste sluse åbnes nu.

 

 
   
  Trollhättan : Nu kommer der rigtig meget vand som mødes umiddelbart foran klippen.

 

 
   
  Trollhättan : De to vandstrømme mødes meget præcis. 

 

 
   
  Trollhättan : En mindre flodbølge mødes med vandet fra overløbstunnelen.

 

 
   
  Trollhättan : Flodbølgen er nået frem til Oscarsbroen.

 

 
   
  Trollhättan : Her kommer rigtig meget vand, 300.000 liter i sekundet.

 

 
   
  Trollhättan : Nærbillede af sluserne.

 

 
   
  Trollhättan : Byens torv en sen lørdag eftermiddag.

 

 
   
  Trollhättan : Troldspringvandet.

SLUT